Η θεσσαλονικιά φωτογράφος Δέσποινα Νταμπίζα απαθανατίζει υπέροχα πορτρέτα νεογέννητων και όχι μόνο… εστιάζοντας στην οικογένεια

της Αθανασίας Μπίδιου

Η Δέσποινα Νταμπίζα ξεκίνησε να φωτογραφίζει τις νεογέννητες κόρες της στο μαιευτήριο και στη συνέχεια σε κάθε σημαντική οικογενειακή στιγμή, απαθανατίζοντας την τρυφερότητα, την αθωότητα και την ευτυχία σε κάθε της κλικ. Ήταν τέτοια τα συναισθήματα που ένιωθε κάθε φορά που κρατούσε τις όμορφες εικόνες των δικών της παιδιών, που γέννησαν μέσα της την επιθυμία να προσφέρει την ίδια χαρά και στις υπόλοιπες μητέρες.

Κάπως έτσι, η Δέσποινα Νταμπίζα μπήκε το 2017 στον μαγικό κόσμο της φωτογράφισης νεογέννητων μωρών βάζοντας σε κάθε φωτογραφία όλη της την αγάπη και την ευαισθησία, όπως όταν φωτογράφιζε τις λίγων ημερών κόρες της.

Βέβαια, η ενασχόλησή της με τη φωτογραφία δεν ξεκίνησε τυχαία. Ήδη, στα 18 της χρόνια παράλληλα με τη σχολή Λογιστικής αποφασίζει να ασχοληθεί με τη φωτογραφία, που αγαπούσε από παιδί. Συμμετέχει σε έναν διαγωνισμό φωτογραφίας, κερδίζει μισή υποτροφία για σπουδές σε μία ιδιωτική σχολή και από τότε αρπάζει κυριολεκτικά τη φωτογραφική μηχανή και δεν την αφήνει ποτέ ξανά.

Η πρώτη της δουλειά μετά τη σχολή είναι με μία ομάδα της Θεσσαλονίκης, που ασχολείται κυρίως με life style φωτογραφίες γάμου. Παράλληλα, ασχολείται και με ένα project με ασπρόμαυρα πορτραίτα, το FACES.

«Μου αρέσει πολύ το ανθρώπινο στοιχείο στη φωτογραφία για αυτό και αγαπώ το πορτρέτο», αναφέρει η Δέσποινα Νταμπίζα, η οποία αρχικά ξεκίνησε σαν hobby να φωτογραφίζει μωράκια.

«Όταν ξεκίνησα τις φωτογραφίσεις νεογέννητων, πήγαινα κατ’οίκον στην εκάστοτε οικογένεια. Ήταν μια χρονοβόρα και κουραστική διαδικασία λόγω μετακίνησης και στησίματος μεγάλου όγκου εξοπλισμού. Τον Οκτώβριο του 2022 όλα αυτά άλλαξαν όταν ξεκίνησε να λειτουργεί το στούντιο μου. Από τότε φωτογραφίζω εδώ, στον αγαπημένο μου χώρο που έγινε ακριβώς όπως τον είχα ονειρευτεί…ζεστός και φιλόξενος, για τα μικρά μου μοντέλα! Ο στόχος ήταν να μη θυμίζει καθόλου ένα κλασικό στούντιο, αλλά σπίτι», εξηγεί.

Σήμερα πλέον η Δέσποινα Νταμπίζα στον όμορφο και καλαίσθητο επαγγελματικό χώρο της στην Καλαμαριά απαθανατίζει με ταλέντο και δημιουργικότητα εκτός από πορτρέτα μωρών, μέλλουσες μητέρες αλλά και όλη την οικογένεια.

Πόσο δύσκολα μοντέλα είναι τα μωρά;

Η θεσσαλονικιά φωτογράφος εξηγεί ότι τα νεογέννητα δεν είναι τόσο εύκολα μοντέλα όσο φαντάζεται κανείς.

Η φωτογράφιση, προτείνει η ίδια, να πραγματοποιηθεί τις πρώτες 10 ημέρες, το αργότερο 15 ημέρες από τη γέννηση του μωρού, γιατί τα μωράκια τότε είναι πιο ήρεμα, κοιμούνται πιο εύκολα και υπάρχει η δυνατότητα για περισσότερες διαφορετικές πόζες- λήψεις.

«Η όλη διαδικασία της φωτογράφισης κρατάει περίπου τρεις-τέσσερις ώρες, καθώς πρέπει τα μωρά να θηλάσουν ή να πιούν το βρεφικό γάλα από το μπιμπερό, να ηρεμήσουν και να κοιμηθούν. Για ένα concept μπορεί να χρειαστούμε και μία ώρα. Έχει τύχει να φωτογραφίσω μερικές (ελάχιστες) φορές και νεογέννητα που κοιμόταν καθόλη τη διάρκεια της φωτογράφισης», εξηγεί η Δέσποινα Νταμπίζα και συνεχίζει:

«Πολλοί γονείς που έρχονται είναι απαισιόδοξοι και μου λένε “αποκλείεται να καταφέρεις να βγάλεις φωτογραφία γιατί το μωρό είναι πολύ ανήσυχο.”. Όμως με κάποιον τρόπο, ίσως, επειδή είμαι ήρεμη και γνωρίζω και τα κατάλληλα tricks, καταφέρνω και ηρεμώ τα μωράκια. Άλλες φορές εύκολα, άλλες με δυσκολία. Το αποτέλεσμα θα βγει στο τέλος , όσο «δύσκολο» και να είναι το μοντέλο μου. Το μυστικό; Eπιμονή, υπομονή και αγάπη!».

Δεν είναι, μόνο, η διαδικασία της φωτογράφισης, πάντως, χρονοβόρα αλλά και η δουλειά που ακολουθεί στο κομμάτι της επεξεργασίας. «Είναι εξίσου σημαντική διαδικασία γιατί πρέπει να επεξεργαστώ τις φωτογραφίες για να πετύχω ένα φυσικό αποτέλεσμα χωρίς να φαίνονται ψεύτικες», σημειώνει.

Πώς γίνεται η επιλογή του θέματος

Σύμφωνα με την κυρία Νταμπίζα, πριν τη φωτογράφηση γίνεται μία προεργασία και συζήτηση με τους γονείς για το concept.

«Συζητάω πάντα με τους γονείς για τις προτιμήσεις τους , σχετικά με το χρώμα και το στυλ που προτιμούν όσον αφορά τη φωτογράφιση. Προσωπικά μου αρέσει να εστιάζω στο μωρό χωρίς πολλά πολλά που θα τραβήξουν τη προσοχή περισσότερο από εκείνο. Οι λήψεις μου να είναι «καθαρές» και διαχρονικές», αναφέρει η φωτογράφος προσθέτοντας ότι η σημαντικότερη απολαβή από τη δουλειά της είναι να «εκλαμβάνω την ευχαρίστηση των ανθρώπων που φωτογραφίζω όσον αφορά το αποτέλεσμα. Τόσο που ξαναέρχονται ξανά για τις υπόλοιπες σημαντικές οικογενειακές τους στιγμές».

«Έχει τύχει να φωτογραφίσω κοπέλα στις τρεις εγκυμοσύνες της και τα δυο της παιδάκια από νεογέννητα έως τα μεγάλα αδέλφια πλέον του μικρότερου μέλους της οικογένειας που γεννήθηκε πριν μερικές μέρες. Μου αρέσει πάρα πολύ όταν έρχονται παιδιά που έχω φωτογραφήσει στο παρελθόν με τα μικρά τους αδέλφια γιατί υπάρχει εξέλιξη και οι φωτογραφίες αυτές παραμένουν ανεξίτηλες στο χρόνο», καταλήγει η Δέσποινα Νταμπίζα.