Όταν η μόδα αλλάζει τα ήθη, τα έθιμα και τον τρόπο σκέψης

Η μόδα είναι η ζωή! Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν πως οι αλλαγές των τάσεων της μόδας αντικατοπτρίζουν τις αλλαγές στα ήθη και στην κουλτούρα της εκάστοτε.

Ίσως και να έχουν δίκιο, αν αναλογιστεί κανείς πως αν δεν υπήρχαν οι «επιβολές» της μόδας οι γυναίκες δε θα είχαν κοντά μαλλιά, δεν θα φορούσαν παντελόνι και φυσικά, σε καμία περίπτωση, δεν θα διάλεγαν με αγωνία το καλοκαιρινό τους μπικίνι.

Ας κάνουμε ένα ταξίδι στο χρόνο και στον κόσμο της μόδα για να θυμηθούμε τις πιο ριζοσπαστικές εμφανίσεις των οίκων που άλλαξαν τον τρόπο σκέψης της κάθε εποχής και να ανακαλύψουμε όλες τις ανατρεπτικές τάσεις του σήμερα, που-ποιος ξέρει-μπορεί να φέρουν νέα ήθη και να αλλάξουν τα υπάρχοντα στερεότυπα.

CocChanel- Τη δεκαετία του ’20 ντύνει για πρώτη φορά τις γυναίκες με παντελόνι και πουκάμισο

Τα αντρικά ρούχα και υφάσματα ήταν μέχρι την δεκαετία του 20 απαγορευμένα για τις γυναίκες. Τα θηλυκά έπρεπε να φορούν αποκλειστικά φούστες και φορέματα. Το να τολμήσει μία γυναίκα να ντυθεί με παντελόνι ήταν όχι μόνο κατακριτέο, αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και ποινικά κολάσιμο.

Η Coco Chanel όμως το τόλμησε! Φόρεσε παντελόνι όχι μόνο η ίδια, αλλά έκανε και όλες τις άλλες γυναίκες να ντυθούν με αυτό. Η ανατρεπτική σχεδιάστρια ντυνόταν συχνά με αντρικά, πλην καλοραμμένα ρούχα. Συχνά δανειζόταν τα ενδύματα του συντρόφου της, αρχιδούκα του Westminster, τα οποία φορούσε στο σπίτι τους. Όμως το καλοκαίρι του 1923, κατά τη διάρκεια των διακοπών τους στις Κάνες έκανε την ανατροπή και εμφανίστηκε με το αντρικό παντελόνι και το πουκάμισο του συντρόφου της-το οποίο επίσης μέχρι τότε ήταν αποκλειστικά αντρικό ένδυμα- στο εστιατόριο του ξενοδοχείου. Ο κύβος ερρίφθη…

Getty Images

Το 1924 γεννήθηκε στη Coco η ιδέα να χρησιμοποιήσει το tweed και τη δομή των αντρικών ενδυμάτων σε γυναικείες δημιουργίες, και να φτιάξει παντελόνια που θα διέθεταν την απαραίτητη χάρη και θηλυκότητα. Οι δημιουργίες της παρουσιάστηκαν στην επόμενη πασαρέλα της και έγιναν δεκτές με αίσθημα έκπληξης! Ωστόσο, η είσοδος των γυναικών στην αγορά εργασίας-ελλείψει αντρών εργατών, που έλειπαν στα μέτωπα του Α’ παγκοσμίου πολέμου-έκαναν την πρόταση της Chanel να γίνει αποδεχτή από την πλειοψηφία του κοινωνικού συνόλου.

Τα ριζοσπαστικά για την εποχή ρούχα της Chanel έγιναν βασικά κομμάτια της γυναικείας γκαρνταρόμπας σήμερα. Ποια γυναίκα δεν έχει στη ντουλάπα της ένα jersey  ταγέρ, ένα πουκάμισο ή ένα πουλόβερ … Όλα αυτά υπάρχουν στην γυναικεία ντουλάπα χάρη στη Coco Chanel.

Chanel Spring/Summer 2021/ Instagram:Coco Chanel

Jean Paul Gautier-Τη δεκαετία του ’80 έκανε ρούχο τον κορσέ

Ο κορσές φοριέται εδώ και χιλιάδες χρόνια. Υπήρξε ένα από τα πιο διαδεδομένα γυναικεία εσώρουχα Μέχρι τη στιγμή που ο Jean Paul Gautier τον έβγαλε στο προσκήνιο και από εσώρουχο τον μετέτρεψε σε ρούχο!

Όταν τη δεκαετία του ’80 η Madona εμφανίστηκε επί σκηνής με τον εμβληματικό πλέον κορσέ του Jean Paul Gautier, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και πληθώρα συζητήσεων. Πως γίνεται μία γυναίκα να εμφανίζεται δημοσίως φορώντας μόνο ένα εσώρουχο, ακόμα και αν είναι η βασίλισσα της ποπ;

Getty Images

Όμως, μέσω της μόδας όλα είναι εφικτά! Και κάπως έτσι από γυναικείο εσώρουχο, ο κορσές έγινε sexy ρούχο και  χάρισε στον ταλαντούχο Γάλλο δημιουργό τον τίτλο του «σχεδιαστή που ντύνει τις ερωμένες».

Instagram/Gautier

Μέσω του κορσέ ήταν η πρώτη φορά  που  είδαμε σε πασαρέλες  υψηλής ραπτικής τόσο τολμηρές δημιουργίες.

Getty Images

Jacques Heim και Louis Réard- Δημιουργούν το 1946 το μπικίνι

Τον Μάιο του 1946, ο σχεδιαστής μόδας Jacques Heim παρουσίασε ένα μαγιό το οποίο θα προκαλούσε… έκρηξη, γι’ αυτό και το ονόμασε – Atome,ατομική βόμβα δηλαδή. Ήταν το πρώτο μαγιό μπικίνι που δημιουργήθηκε, το οποίο όμως όπως επέβαλαν τα ήθη της έποχης,κάλυπτε τελείως την περιοχή της κοιλιάς, η οποία ήταν ανεπίτρεπτο να παραμένει ακάλυπτη σε κοινή θέα, ακόμα και στην παραλία.

Getty Images

Τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς, ο Louis Réard παρουσίασε μία παραλλαγή του Atome, ένα μαγιό που άφηνε ακάλυπτη και τη κοιλία, το οποίο ονόμασε  «Μπικίνι», από την Ατόλη Μπικίνι, όπου η πρώτη δημόσια δοκιμή μιας πυρηνικής βόμβας είχε λάβει χώρα μόλις τέσσερις ημέρες νωρίτερα.

Το σκουρόχρωμο σχέδιο του ήταν ριψοκίνδυνο, αφήνοντας εκτεθειμένο  τον ομφαλό  και μέρος των γλουτών. Γι’ αυτό και κανένα μοντέλο δεν  δεχόταν να το φορέσει. Έτσι, ο Louis Réard προσέλαβε μία  χορεύτρια από τα κακόφημα καμπαρέ του Παρισιού για να φωτογραφηθεί με το πρώτο μπικίνι.

Getty Images

Οι κριτικές ήταν πολλές και όλες αρνητικές!Το μπικίνι χαρακτηρίστηκε ως πρόστυχο και αισχρό. Στη συνέχεια, όμως διάφορες σταρ του Hollywood, όπως η Merlin Mornoe το αποθέωσαν. Σήμερα το μπικίνι είναι αυτό που χαρακτηρίζει το καλοκαίρι και δε λείπει από την καλοκαιρινή βαλίτσα καμίας γυναίκας…

Stella Mc Cartney- Τη δεκαετία των ‘οο κατάργησε τη χρήση γούνας

Τα δικαιώματα των ζώων και η βιωσιμότητα είναι από τις προτεραιότητες της ταλαντούχας σχεδιάστριας Stella Mc Cartney, καθώς ο διάσημος πατέρας της Paul, τη μύησε από παιδί σε έναν οικολογικό τρόπο ζωής. Ωστόσο, η Stella συχνά καλούταν να σχεδιάσει, για τους οίκους με τους οποίους συνεργαζόταν, δημιουργίες από δέρμα ζώων, κάτι το οποίο ήταν ενάντια στις πεποιθήσεις της.

Stella Mc Cartney

Γι’ αυτό και το 2001, ίδρυσε το δικό της οίκο μόδας, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιεί αποκλειστικά οικολογικά προϊόντα και fault γούνες. Η κίνηση της αυτή είχε θεωρηθεί όχι απλά ανατρεπτική, αλλά και ως «επαγγελματική τρελά».

Οικολογική δημιουργία Stella mccartney

Σήμερα, θεωρείται πρωτοπόρος καθώς όλοι οι κορυφαίοι οίκοι μόδας έχουν υιοθετήσει πλέον έντονη περιβαλλοντική συνείδηση και πολιτική . Ήδη η πλειοψηφία των οίκων ανακοίνωσε πως σταματά τη χρήση δέρματος και γούνας ζώων και στρέφεται προς οικολογικά προϊόντα.

Και το 2021 οι οίκοι μόδας αλλάζουν τον κόσμο

Η μόδα έφερε πολλές αλλαγές στον τρόπο σκέψης και στα στερεότυπα. Όμως, οι αλλαγές συνεχίζουν να συμβαίνουν και η μόδα συνεχίζει να τις παρουσιάζει.

Instagram/jeanpaulgautier

Jean Paul Gautier – Προωθεί τη φυσική ομορφιά στις γυναίκες και αλλάζει το πρότυπο του τέλειου άντρα

Ο πρωτοπόρος της μόδας δεν θα μπορούσε παρά να συνεχίσει να πρωτοπορεί. Στη νέα φωτογράφηση για τα το άρωμα «belle» το μοντέλο επέδειξε τη φυσική του ομορφιά.

Instagram/jeanpaulgautier

Ενώ στη νέα σειρά με τις συλλεκτικές κάλτσες, με τίτλο «SafeSexForever» που δημιούργήθηκαν για φιλανθρωπικό σκοπό(και συγκεκριμένα για να συγκεντρώθούν χρήματα στον αγώνα κατά του ιου HIV) , ο Gautier επέλεξε ως μοντέλα άντρες τις διπλανής πόρτας.

Instagram/jeanpaulgautier

Οίκος Prada- Αμφισβητεί τον περιορισμό της ταυτότητας φύλου στη μόδα

Η 25άχρονη Γιαπωνέζα, Taira Go είναι η πρωταγωνίστρια της καλοκαιρινής κολεξιόν του κορυφαίου Ιταλικού οίκου και το πρώτο μοντέλο που θέτει ανοιχτά προς συζήτηση το θέμα της ταυτότητας φύλου.

H Taira Go ξεκίνησε το modeling στο πλαίσιο ενός κοινωνικού πειράματος, ούσα φοιτήτρια στο πανεπιστήμιο του Τόκιο, σε μία προσπάθεια να εξερευνήσει ακόμη περισσότερο την ταυτότητα φύλου της και ο κορυφαίος οίκος την επέλεξε για να στείλει το μήνυμα πως η ταυτότητα του φύλλου δεν πρέπει να αποτελεί περιορισμό στον κόσμο της μόδας.

Instagram/Prada

Οίκος Gucci- Στέλνει το μήνυμα πως η μόδα δεν έχει ηλικία

Οι δημιουργίες του οίκου Gucci με το πέρασμα του χρόνου γίνονται όλο και ομορφότερες. Όπως και οι γυναίκες…Γι’ αυτό και ο κορυφαίος ιταλικός οίκος επιλέγει πλέον για τις καμπάνιες του και μοντέλα μεγαλύτερης ηλικίας. Η αρχή έγινε με τη μούσα του Aλφρεντ Χίτσκοκ – και μητέρα της Μέλανι Γκρίφιθ- Τίπι Χέντρεν, η οποία επέστρεψε σε ηλικία 88 ετών στις φωτογραφήσεις της μόδας.

Gucci

Οίκος Balmain- Σταματάει το Body shaming

Τα κιλά δε σχετίζονται με την ομορφιά. Ο οίκος Balmain επιλέγει για τις φωτογραφήσεις των δημιουργιών του μοντέλα και καλλιτέχνες που δεν έχουν τα «ιδανικά» κιλά, υπερτονίζοντας πως η μόδα δεν μπαίνει στη ζυγαριά.

Πηγή φωτογραφίας:Instagram/Balmain