Η Corporate Affairs & Communications Manager του ομίλου Επιχειρήσεων “Σαρακάκη”,  με αφορμή την ομιλία της στην εκδήλωση “Women’s Leadership in male dominated fields” που διοργανώνει το Marketing Club Greece, αποκαλύπτει πώς είναι για μια γυναίκα να δραστηριοποιείται στον παραδοσιακά ανδροκρατούμενο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Της Σοφίας Αποστολίδου

Υπάρχει ένα στερεότυπο που θέλει το… αυτοκίνητο να είναι ανδρική υπόθεση. Έτσι, η συντριπτική πλειοψηφία των στελεχών στις αυτοκινητοβιομηχανίες ακόμα και σήμερα είναι άντρες. Ωστόσο, ένα από τα πλέον χαρισματικά στελέχη στο χώρο είναι γένους θηλυκού. Ο λόγος για την  Μαρία Ξυτάκη,   επικεφαλής των Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας κορυφαίου ομίλου αυτοκινητοβιομηχανίας, με εντυπωσιακές σπουδές από το London School of Ecomonics και  με μια ακόμα πιο εντυπωσιακή πορεία στο χώρο του Marketing. Η Corporate Affairs & Communications Manager του ομίλου Επιχειρήσεων Σαρακάκη μιλάει στη Vwoman για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε, τις έμφυλες διακρίσεις, αλλά  και τις δυσκολίες που χρειάζεται να ξεπεράσει μία γυναίκα για να μπορέσει να ηγηθεί επαγγελματικά. Τέλος, προσκαλεί όλες τις γυναίκες στην εκδήλωση που διοργανώνει το Marketing Club Greece στις 28 Μαΐου 2022, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης με θέμα “Women’s Leadership in male dominated fields”.

Είστε κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου MSc in New Media, Information and Society από το London School of Economics and Political Science, απόφοιτος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος-Deree College με πτυχίο στην Ψυχολογία (BSc in Psychology) από όπου  και αποφοίτησατε με διάκριση, ενώ έχετε διαγράψει μία πολύ επιτυχημένη πορεία στο χώρο του Στρατηγικού Marketing και της επικοινωνίας. Μεταξύ άλλων έχετε δραστηριοποιηθεί στον τομέα της μόδας και της ομορφιάς, αλλά και της ενημέρωσης, της ψυχαγωγίας, όπως επίσης και στον τομέα των τραπεζικών υπηρεσιών. Ποιο υπήρξε το έναυσμα για να δραστηριοποιηθείτε επαγγελματικά στο χώρο του marketing;

Για να είμαι ειλικρινής σκόπευα να ασχοληθώ επαγγελματικά με την ψυχολογία και την ψυχοθεραπεία, εξ ‘ού και το πρώτο μου πτυχίο πάνω στην ψυχολογία. Στην πορεία όμως συνειδητοποίησα ότι ήθελα να κάνω κάτι το οποίο να έχει ακόμα περισσότερη επικοινωνία και εξωστρέφεια. Παράλληλα με το πρώτο μου πτυχίο εργάστηκα για 4 χρόνια στο πρακτορείο Reuters, στο τομέα των πωλήσεων. Ήμουν υπεύθυνη μιας πλατφόρμας που ήταν ένα merger  του πρακτορείου με τον Dow Jones και αντικείμενο της εργασίας μου ήταν να βρίσκω μεγάλες εταιρείες – πελάτες από το δημόσιο και τον ιδιωτικό κλάδο. Το ότι ξεκίνησα να εργάζομαι σε πολύ νεαρή ηλικία με γέμισε αυτοπεποίθηση και με έκανε να καταλάβω ότι ο τομέας με τον οποίο ήθελα να ασχοληθώ ήταν η επικοινωνία  και φυσικά ο τομέας της πώλησης. Γιατί όταν ασχολείσαι με την επικοινωνία ενός οργανισμού ή ενός προϊόντος πάντα απώτερος στόχος είναι η πώληση.

Τί αγαπάτε περισσότερο στο αντικείμενο του Marketing και της Επικοινωνίας;

Το Marketing και η επικοινωνία είναι δύο έννοιες που αν και είναι διαφορετικές, στην Ελλάδα συχνά συγχέονται και αυτό συμβαίνει γιατί σε  πολλούς οργανισμούς στην Ελλάδα βρίσκονται στην ευθύνη του ίδιου ανθρώπου. Όμως στην πραγματικότητα το marketing  και η επικοινωνία είναι δύο εντελώς διαφορετικές έννοιες. Στη δική μου περίπτωση,  η  επικοινωνία είναι ο χώρος στον οποίο εξειδικεύομαι και έχω εντρυφήσει. Αν και έχω αναλάβει το marketing μεγάλων εταιρειών στο παρελθόν, έχω αποφασίσει ότι η επικοινωνία είναι αυτό που μου ταιριάζει περισσότερο. Τα τελευταία δυόμισι χρόνια είμαι στον όμιλο επιχειρήσεων Σαρακάκη. Πρόκειται για έναν όμιλο με 100 χρόνια ιστορίας, που ξεκίνησε το 1922 από τη Θεσσαλονίκη και έχω υπό την ευθύνη μου τη διεύθυνση εταιρικών υποθέσεων και επικοινωνίας του ομίλου συνολικά, αλλά και των επιμέρους brands που έχουν ένα μεγάλο εύρος ως προς τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουμε, από αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, μέχρι λεωφορεία, τρακτέρ και μηχανήματα έργου. Και πλέον έχουμε και υπηρεσίες leasing και ενοικίασης αυτοκινήτου.

Γυναίκα στο τιμόνι της επικοινωνίας ενός πολύ μεγάλου ομίλου αυτοκινητοβιομηχανίας, ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε;

Η μεγαλύτερη πρόκληση θα έλεγα ότι ήταν το να μάθω έναν καινούριο κλάδο και ένα νέο σε εμένα αντικείμενο. Όσον αφορά το bullying ή τη σεξουαλική παρενόχληση ή τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει μία γυναίκα δεν είναι κάτι που συμβαίνει αποκλειστικά και μόνο στους ανδροκρατούμενες κλάδους. Είναι κάτι που συμβαίνει σε όλους τους κλάδους. Εγώ έχω βιώσει περισσότερο bullying σε όχι παραδοσιακά ανδροκρατούμενους κλάδους και το έχω βιώσει περισσότερο από γυναίκες παρά από άντρες. Το ότι σε εμένα προσωπικά δεν έχει συμβεί κάτι ακραίο στον κλάδο που βρίσκομαι τώρα, την αυτοκινητοβιομηχανία, δε σημαίνει ότι δε συμβαίνουν ακραία πράγματα. Και δεν αναφέρομαι μόνο σε  πράγματα τα οποία αμέσως μόλις συμβούν γίνονται viral εξαιτίας της σοβαρότητάς τους και χάρη στα social media. Συμβαίνουν και περιστατικά που μας αποδεικνύουν ότι  συνεχίζει να υπάρχει πρόβλημα, για αυτό και υπάρχει η ανάγκη να γίνονται εκδηλώσεις σαν αυτή που θα  διεξαχθεί το προσεχές Σάββατο 28 Μάϊου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης από το Marketing Club Greece.

Να υποθέσω πως σε καμία περίπτωση δεν πιστεύετε ότι έχει επέλθει ισότητα στην επαγγελματική ζωή των δύο φύλων;

Για να μπαίνουμε στη διαδικασία να συζητάμε τα ζητήματα της γυναικείας ισότητας, σημαίνει ότι υπάρχει ακόμα έντονο πρόβλημα. Ακούω για περιπτώσεις γυναικών που μέσα στον εργασιακό χώρο βλέπουν ότι οι άντρες έχουν ακόμα μία προνομιακή μεταχείριση, είτε αυτή έχει να κάνει με υψηλότερους μισθούς, είτε με περισσότερες παροχές, είτε με περισσότερες ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης, είτε με απλά καθημερινά πράγματα, όπως για παράδειγμα έμαθα πρόσφατα ότι μεγάλη διαφημιστική εταιρεία δίνει στους άντρες- υψηλόβαθμα στελέχη, «κλειστό» γραφείο για να έχουν ιδιωτικότητα, κάτι που δεν παρέχει στις γυναίκες που βρίσκονται στην ίδια βαθμίδα. Συχνά απορώ πώς γίνεται,  ενώ διανύουμε ήδη το τέταρτο κύμα του φεμινισμού, που λέγεται #metoo, με τα γνωστά περιστατικά που όλοι ακούμε, να εξακολουθούν να υπάρχουν τέτοια περιστατικά ανισότητας μεταξύ των δυο φύλων που δεν αφήνουν τις γυναίκες να δείξουν τι αξίζουν και να έχουν τις ίσες ευκαιρίες που τους αναλογούν.

Πού οφείλεται κατά τη γνώμη σας το γεγονός ότι οι έντονες αυτές ανισότητες εξακολουθούν να υφίστανται ακόμα και στις μέρες μας;

Είναι ζήτημα βαθιά ριζωμένων πεποιθήσεων που έχουν να κάνουν με την πατριαρχική οικογένεια  και με τον τρόπο με τον οποίο μεγαλώνουμε  και γαλουχούμε τα παιδιά μέσα στην οικογένεια.  Ο «φεμινισμός» ήταν ένα κίνημα πολύ χρήσιμο όπως ξεκίνησε και είχε ως στόχο να  δώσει ώθηση στις γυναίκες να διεκδικούν ίσα δικαιώματα στην εκπαίδευση, την εργασία, το «εκλέγειν και εκλέγεσθε». Όμως συχνά ο φεμινισμός λαμβάνει μια αρνητική διάσταση καθώς οι γυναίκες «βγαίνουν μπροστά» πολύ επιθετικά, σε βαθμό που μπορεί να φοβίζουν ή και  να «ευνουχίζουν» τους άντρες. Θα ήθελα ο «Φεμινισμός» να μην ορίζεται ως ένα κίνημα που έρχεται για να επιβάλει τη γυναίκα, αλλά ως ένα κίνημα που στόχο έχει να αγαπηθείη γυναίκα. Περισσότερα θα κερδίσουμε με το να είμαστε σταθερές στις απόψεις μας, να έχουμε ενσυναίσθηση  και να είμαστε αληθινές στον τρόπο που επικοινωνούμε, παρά μέσω της επιθετικότητας. Σημαντικό είναι επίσης να έχουμε το θάρρος της γνώμης μας και να διεκδικούμε το δίκιο μας τη στιγμή και με τον τρόπο που πρέπει, χωρίς να γινόμαστε αλαζονικές. Πρέπει επίσης να έχουμε προσαρμοστικότητα και ψυχραιμία στις συνθήκες που παρουσιάζονται μπροστά μας. Βέβαια όλες αυτές οι συμπεριφορές δεν αφορούν μόνο στις γυναίκες αλλά και στα δύο φύλα, προκειμένου να συνυπάρξουν αρμονικά. Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε ότι ως οντότητες είμαστε κατά κάποιο τρόπο μισοί. Κάποιος συνεργάτης μας, κάποιος συνάδελφός μας, είτε είναι άντρας είτε γυναίκα, έρχεται για να μας συμπληρώσει.

Δράττοντας της ευκαιρίας από την ομιλία που θα πραγματοποιήσετε θα ήθελα να σας ρωτήσω τι θα συμβουλεύατε ένα νέο κορίτσι που έχει ως όνειρο να ηγηθεί σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο;

Θα ήθελα διαβεβαιώσω όλες τις γυναίκες πως αν κρατήσουν μία σταθερότητα στη συμπεριφορά τους  και εργαστούν σκληρά, θα πετύχουν. Ένα προσόν που είναι σημαντικό να αναπτύξουμε όλοι είναι να γίνουμε «ενεργητικοί ακροατές», να μπορούμε  δηλαδή να ακούμε πραγματικά, να συναισθανόμαστε, να μπαίνουμε στη θέση του άλλου. Προσωπικά σε όποιον κλάδο και αν εργαζόμουν, είτε στον τραπεζικό κλάδο, είτε στον κλάδο της ενέργειας, είτε οπουδήποτε αλλού, πάντα προσπαθούσα απλά να κάνω καλά  τη δουλειά μου, χωρίς διάθεση για αντεκδίκηση, βάζοντας όμως πάντα τα όριά μου. Κάτι άλλο που θα συμβούλευα, είναι η σωστή επιλογή του εργασιακού περιβάλλοντος, με την έννοια του κατά πόσο είναι στην πολιτική της εταιρείας βρίσκονται οι πολιτικές και η εφαρμογή της νομοθεσίας που αποβλέπουν στην προώθηση της ισότητας των φύλων, κάτι που εξάλλου είναι νούμερο 5 στόχος των Ηνωμένων Εθνών για το 2030. Σε ένα εργασιακό περιβάλλον που υπάρχει επιχειρηματική ηθική και έχει υιοθετήσει στο σύστημα των αξιών και των συμπεριφορών της την ισότητα των φύλων, δεν χωρούν επιθετικές συμπεριφορές γιατί δε θα μπορέσουν να βρουν αντίκρισμα και να επιβιώσουν.

Παράλληλα με την επαγγελματική σας πορεία στο αντικείμενο του Marketing είστε μία ενεργή πολίτης καθώς ασχολείστε με τον εθελοντισμό. Μεταξύ άλλων έχετε ιδρύσει τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Clean Up Greece μέσω του οποίου έχετε προχωρήσει σε καθαρισμούς εκτάσεων και ακτών. Ενδεικτικά αναφέρω τη Βούλα, την Αριδαία, αλλά και  την πλαζ της Καλαμαριάς. Πώς μπήκε ο εθελοντισμός στη ζωή σας;

Αν και ακόμη η Clean Up Greece δεν έχει κάποια νομική μορφή, είναι μέσα στα επόμενα σχέδιά μας, εντούτοις έχουμε πραγματοποιήσει πολλές δράσεις. Πρόκειται για  μια περιβαλλοντική ιδιωτική πρωτοβουλία που ξεκίνησε από μία δική μου προσωπική ευαισθητοποίηση και όσον αφορά τη μόλυνση του περιβάλλοντος κυρίως από το πλαστικό, αλλά και την εκπαίδευσή μας προκειμένου να ανακυκλώνουμε με το σωστό τρόπο με σκοπό το καλύτερο αποτέλεσμα. Μαζί με άλλους εθελοντές που ενστερνίζονται τις ίδιες απόψεις με μένα, καθαρίζουμε σε όλη την Ελλάδα λίμνες, θάλασσες, βυθούς, ποτάμια, ακτές. Αυτό που με εξέπληξε και με χαροποιεί  είναι πως ακόμη και τώρα- παρά του ότι λόγω covid δεν μπορούσαμε να προχωρήσουμε στις δράσεις που θα θέλαμε- λαμβάνω μηνύματα από ανθρώπουςπου θέλουν να συμμετέχουν στις επόμενες δράσεις μας.  Κάτι που επίσης που με έχει εντυπωσιάσει είναι ότι στην κουλτούρα των ξένων, παράλληλα με το να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα είναι να έχουν impact κατά τη διάρκεια της διαμονής τους προσφέροντας σε οργανισμούς και φορείς που έχουν ως αντικείμενο την κοινωνική προσφορά αλλά και τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Είναι κάτι που δυστυχώς εμείς οι Έλληνες ακόμα δεν έχουμε υιοθετήσει στην κουλτούρα μας.

Ποιος είναι ο κυριότερος λόγος που θα προσκαλούσατε μία γυναίκα να παρακολουθήσει τη δράση του Marketing Club Greece με θέμα “Women’s Leadership in male dominated fields”;

Πρόκειται για μία εξαιρετική ευκαιρία να συζητήσουμε όλοι μαζί παρέα και να ανταλλάξουμε απόψεις για το πώς θα μπορέσουμε κάποια στιγμή να σταματήσουμε να γιορτάζουμε Παγκόσμιες Ημέρες όπως την «Παγκόσμια Ημέρα της γυναίκας», την «Παγκόσμια Ημέρα της Ισότητας των Φύλων» ήτην «Παγκόσμια Ημέρα των Γυναικών στη Ναυτιλία» και άλλες τέτοιες ημέρες που δεν θα έπρεπε να έχουν ουσιαστικά λόγο ύπαρξης.

INFO:

Την παρουσία των γυναικών σε ηγετικές θέσεις σε παραδοσιακά ανδροκρατούμενους χώρους θα αναδείξει η εκδήλωση που διοργανώνει το Marketing Club Greece.

Πέντε γυναίκες επαγγελματίες με διακρίσεις και προσωπικές ιστορίες στον επαγγελματικό τους στίβο θα μοιραστούν τις ιδέες, τις προτεραιότητες, τις δυσκολίες, τους προβληματισμούς αλλά και την έμπνευση που τις έχει ενδυναμώσει και καθοδηγήσει στην επιτυχημένη τους πορεία.

Το θέμα “Women’s Leadership in male dominated fields” θα αναπτύξουν σε ομιλίες τους οι:

Μαρία Ξυτάκη, Corporate Affairs & Communications Manager, Saracakis Group of Companies

Μαρίνα Σπυριδάκη, Manager Corporate Affairs, AEGEAN AIRLINES,

Κυριακή Παναγιώτου, Digital Wine Marketeer,

Ελευθερία Καμπά, Marketing Manager, REVOIL,

Έλσα Εξάρχου, CEO, Owner Mikro Papigko 1700 / Founder Epirus 360 / CEO of Branding Greece

Την εκδήλωση θα χαιρετίσουν με εισηγήσεις τους οι:

Αθανασία Ιωαννίδου, Διευθύντρια ΣΕΓΕ και

Γεωργία Παράσχου, Ιδρύτρια Humanuty Greece και Διευθύντρια Πολιτισμού UNESCO Πειραιώς και Νήσων

Ημερομηνία: Σάββατο 28 Μαϊου 2022, Ώρα διεξαγωγής: 11.30– 14.30

Ώρα διεξαγωγής: 11.30– 14.30

Ώρα προσέλευσης: 10.30

Αίθουσα: Μωρίς Σαλτιέλ – κτίριο Μ2, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης,

Τιμή εισόδου: 10 ευρώ

Διάθεση εισιτηρίων για την εκδήλωση ηλεκτρονικά: https://bit.ly/3wrDG8X καθώς και στα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης – κτίριο Μ2 (την ίδια ημέρα)

Κάνετε εγγραφή στο Facebook Event: https://bit.ly/3lynJHJ

Μέρος των εσόδων της εκδήλωσης θα ενισχύσει τους σκοπούς του Ιδρύματος «Η Μέλισσα».