Διατηρεί με την οικογένειά της έναν από τους ιστορικότερους κινηματογράφους στην Ελλάδα, το ΣΤΑΡ, είναι μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, οικονομολόγος -Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας «epidotin» και Υπεύθυνη ομάδας εργασίας Διαχείρισης Επαγγελματικών Ακινήτων της ΝΔ και περιηγεί τη Vwoman στο μαγικό κόσμο του κινηματογράφου

Της Σοφίας Αποστολίδου

Η Ιφιγένεια Βλαχογιάννη μεγάλωσε κυριολεκτικά μέσα στη μαγεία του σινεμά. Η μαγεία αυτή μετουσιώθηκε σε όραμα, ένα όραμα το οποίο βήμα-βήμα αποκτά μορφή μέσα από στοχευμένες δράσεις αφενός συμβάλλοντας στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της πόλης όπου διαμένει, και αφετέρου με την ιδιότητά της, ως μέλος δηλαδή του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) – το μοναδικό μέλος που προέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα.

Μαζί με την οικογένειά της, διατηρούν μέχρι και σήμερα τον μοναδικό κινηματογράφο στην πόλη της Βέροιας, το θρυλικό «ΣΤΑΡ», ένα πραγματικό στολίδι.

Όνειρο της είναι να δημιουργήσει ένα μουσείο κινηματογράφου στο οποίο θα παρουσιάσει όλο το σπάνιο υλικό που κληρονόμησε μαζί με τον αδελφό της από τον πατέρα τους..

Ως αιθουσάρχης, γνωρίζει καλά τις ανάγκες, τις δυσκολίες και την αγωνία της κινηματογραφικής κοινότητας, γι’ αυτό και με την ιδιότητα του μέλους του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και ως πρώτη προτεραιότητα όλων των μελών ήταν η ολοκλήρωση του Ειδικού Προγράμματος Ενίσχυσης της κινηματογραφικής κοινότητας στο πλαίσιο της πανδημίας του Covid-19.

Με την ιδιότητά της οικονομολόγου, ασχολείται με επιδοτούμενα προγράμματα για ιδιώτες και επιχειρήσεις καθώς επίσης και προγράμματα και δράσεις πολιτισμού, όπως δράσεις Μουσείων Νεότερου Πολιτισμού καθώς και δράσεις για τη μελέτη, διαφύλαξη και ανάδειξη της άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Ταυτόχρονα, και με αναφορά στο ΕΚΚ, μας μίλησε για την εκπόνηση προγράμματος για την ενίσχυσης ταινιών συμπαραγωγής που πραγματοποίησαν γυρίσματα μέσα την πανδημία και στην χρηματοδότηση 37 νέων προτάσεων-7 για παιδιά και 17 από πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες. Επομένως στόχος είναι η προσέκλυση ξένων παραγωγών. Ίσως, δεν είναι τυχαίο που η ταινία που αγαπά πιο πολύ είναι το Mamma mia, που γυρίστηκε στη χώρα μας ….

Διατηρείτε το μοναδικό κινηματογράφο της Βέροιας και ένα από τα παλιότερα θερινά σινεμά της χώρας, τον «Σταρ», που λειτουργεί από το 1953. Ποιο θα είναι το πιο όμορφο πράγμα που σας έχει προσφέρει η ενασχόλησή σας με το σινεμά και ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία που έχετε αντιμετωπίσει;

Το ‘ΣΤΑΡ’, βρίσκεται στο κέντρο της πόλης της Βέροιας, ο μοναδικός κινηματογράφος της πόλης, λειτουργεί αδιάλειπτα από το 1953 ενώ το θερινό βρίσκεται στην ταράτσα του ομώνυμου χειμερινού σινεμά! Σήμερα διαθέτει δυο χειμερινές και μια θερινή αίθουσα.
Από το 1930 ως το 1953 ήταν αλλαντοποιείο και όπως μου διηγούταν ο πατέρας μου, ιδιοκτήτης του Κινηματογράφου και χρόνια Πρόεδρος της Κινηματογραφικής Ένωσης Βορείου Ελλάδος (Κ.Ε.Β.Ε.) Γεώργιος Βλαχογιάννης, μαζί με τον αδελφό του Γρηγόρη: «Η πρώτη ταινία που παίξαμε το 1953 ήταν η ”Άννα πάρε την καραμπίνα”. Τις εισπράξεις που έκανε την πρώτη μέρα τις έστειλε ο πατέρας μου για τον αγώνα της Κύπρου…».
Έχει ιστορία το ΣΤΑΡ, τέτοια που θα χρειαστούν μέρες ολόκληρες για να διηγηθώ…

Ποιο είναι το όνειρό σας για τον Ελληνικό κινηματογράφο και σε ποιες ενέργειες θα προβείτε για να πραγματοποιηθεί;

Αυτό που έχω στο μυαλό μου από τότε που έφυγε ο πατέρας μου είναι σίγουρα ένα μουσείο κινηματογράφου για να μπορέσω να διαφυλάξω το σπάνιο υλικό, την ‘κληρονομιά’ που άφησε σε εμένα και τον αδελφό μου. Πρόκειται για συλλογές και σπάνιο κινηματογραφικό υλικό, οι θρυλικές εκδόσεις ‘ΤΑ ΘΕΑΜΑΤΑ’, τα οποία μάλιστα μας ζητήθηκαν και από γνωστό εκδοτικό οίκο των Αθηνών. Αφίσες σπάνιες της εποχής εκείνης, φωτογραφικό υλικό και πολλά εκθέματα, όπως παλιές μηχανές, μπομπίνες κλπ, τα οποία διασώζουμε μέχρι και σήμερα με αγάπη και μεράκι για τη δουλειά μας.

Ποια ήταν η πρώτη δράση στην οποία προχωρήσατε ως μέλος του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και ποιες είναι οι τρεις σημαντικότερες αποφάσεις που έλαβε το Κέντρο;

Τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε με μεγάλη μου χαρά αποδέχτηκα την πρόταση να συμμετάσχω στο νέο Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, μια πρόταση που με τιμά και με συγκινεί ιδιαίτερα.

Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ.) από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε, έθεσε σαν μία από τις προτεραιότητές του την ολοκλήρωση των εκκρεμών διαδικασιών του, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ. Συγκεκριμένα λοιπόν, έκλεισε μια σειρά εκκρεμοτήτων των τελευταίων δύο ετών αναλαμβάνοντας επιπλέον πρωτοβουλίες για την στήριξη του εγχώριου κινηματογραφικού κλάδου που έχει πληγεί από τις επιπτώσεις της πανδημίας αλλά και για την προσέλκυση ξένων παραγωγών.

Ολοκληρώθηκε η διαδικασία αξιολόγησης 195 προτάσεων, μεγάλου μέρους αυτών που είχαν υποβληθεί στα πλαίσια των χρηματοδοτικών προγραμμάτων του ΕΚΚ για τα έτη 2019 και 2020. Προεγκρίθηκαν 37 προτάσεις που χρηματοδοτούνται με το συνολικό ποσό του 1.920.500 ευρώ. Σημειώνεται ότι από αυτές, οι 7 έχουν θεματική για παιδιά και νέους ενώ οι 17 είναι προτάσεις πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών.

Επιπλέον, το Κέντρο, αποδεχόμενο σχετικό αίτημα της κινηματογραφικής κοινότητας, εκπόνησε ένα πρόγραμμα ενίσχυσης των ταινιών συμπαραγωγής που πραγματοποίησαν γυρίσματα κατά την πρώτο κύμα της πανδημίας, καλύπτοντας το επιπλέον κόστος που δημιουργήθηκε από την υποχρέωση τήρησης των υγειονομικών πρωτοκόλλων.

Στο μεταξύ, στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του ΕΚΚ, η Διεύθυνση Hellenic Film Commission επιμελήθηκε και αρχίζει να εφαρμόζει το Πρόγραμμα Ενίσχυσης Ανεύρεσης Χώρων (Location Scouting Support).

Ποιο είναι η πρώτη πρόταση που έχετε στην ατζέντα σας αναφορικά με την επανεκκίνηση του κινηματογράφου στην δύσκολη συνθήκη που αντιμετωπίζουμε λόγω της πανδημίας;

Από την πρώτη στιγμή που οι κινηματογράφοι σε όλη τη χώρα τέθηκαν σε αναστολή, η Κ.Ε.Β.Ε. (Κινηματογραφική Ένωση Βορείου Ελλάδος) σε συνεργασία με την Π.Ε.Α.Κ. επεσήμαναν τις δυσμενείς επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης του κορωνοϊου COVID -19. Αναλύσαμε, συγχρόνως, τα πρώτα μέτρα που πρέπει να υιοθετήσει η Πολιτεία προκειμένου να αμβλυνθούν, όσο είναι δυνατόν, οι δυσμενείς επιπτώσεις της πανδημίας στις κινηματογραφικές επιχειρήσεις όλης της Χώρας. Μέσα από επιστολές, απευθύναμε απεγνωσμένη έκκληση των μελών μας που βρίσκονται σε αδιέξοδο γνωρίζοντας ότι, δυστυχώς, το κοινό του κινηματογράφου είναι αυτό που θα επιστρέψει τελευταίο στις αίθουσες.

Η κινηματογραφική αίθουσα αποτελεί χώρο συνάθροισης κοινού, κυρίως μεγαλύτερων ηλικιών, που προτιμάει τους παραδοσιακούς κινηματογράφους, ένα κοινό που εξ ορισμού ανήκει στις ευπαθείς ομάδες.
Ένα από τα πάγια αιτήματά μας η μείωση του ΦΠΑ επί της τιμής του εισιτηρίου και εξίσωση του με το μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6% που ισχύει στο θέατρο και στις μουσικές συναυλίες και παραστάσεις, αίτημα που τελικά βρήκε ανταπόκριση καθότι η Πολιτεία μείωσε το ΦΠΑ από 24% στο 13%.

Η παρακολούθηση επίσης της κινηματογραφικής παραγωγής μέσα από τηλεοπτικές και διαδίκτυακές πλατφόρμες, που πολλές φορές είναι οι ίδιες παραγωγοί του τελικού προϊόντος (Netflix, Nova κλπ), δημιουργεί ήδη έναν θανάσιμο ανταγωνισμό στην κινηματογραφική αίθουσα. Παράλληλα αλλοιώνει τον τρόπο ζωής του κοινού, περιορίζοντας την εξωστρέφεια έναντι της ευκολίας.

Σήμερα λοιπόν, διανύοντας το τρίτο και ελπίζω τελευταίο κύμα της πανδημίας, οι αιθουσάρχες νοιώθουν την ανάγκη να εκφράσουν την τεράστια αγωνία για το μέλλον των κινηματογραφικών αιθουσών. Το πλήγμα που έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις μας από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης είναι σίγουρα τεράστιο.
Η Πολιτεία από την πρώτη στιγμή της κρίσης, βρέθηκε δίπλα μας μέσα από ενέργειες και προγράμματα ενίσχυσης των αιθουσών, καθώς και το πρόγραμμα που πρόκειται μάλιστα να ανακοινωθεί και επίσημα τις επόμενες ημέρες, όπως είναι η επιδότηση κενών θέσεων σε κινηματογράφους.

Με την ιδιότητα σας ως οικονομολόγος θα ήθελα να σας ρωτήσω ποια είναι τα οικονομικά εργαλεία που υπάρχουν ως μέτρα αντιστήριξης για τους αιθουσάρχες- αλλά και για τους υπόλοιπους κλάδους που έχουν πληγεί από την επιδημιολογική κρίση- και σε ποιες ενέργειες θα πρέπει να προβούν οι ενδιαφερόμενοι ώστε να επωφεληθούν από αυτά;

Πέραν της ενίσχυσης των κινηματογραφικών αιθουσών και θεάτρων όπως αναφέρθηκα παραπάνω υπάρχουν και δράσεις πολιτισμού που φέτος ειδικά δημοσιεύθηκαν νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά.

Φέτος λοιπόν, προωθούνται από το ΥΠΠΟΑ και ειδικότερες δράσεις ψηφιακού πολιτισμού, καθώς και δράσεις για παιδιά και εφήβους. Επίσης, προωθούνται ειδικότερες δράσεις που συνιστούν τη συμπεριληπτικότητα, τη συμμετοχή και προσβασιμότητα των ΑμεΑ στον πολιτισμό, σε συνάρτηση πάντα με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης που έχει εκπονήσει η Κυβέρνηση.

Για φέτος, μέχρι στιγμής, το ΥΠΠΟΑ, ανακοίνωσε δυο νέες Προσκλήσεις, συνολικού ύψους 1.375.000 ευρώ για δράσεις Μουσείων Νεότερου Πολιτισμού και δράσεις για τη μελέτη, διαφύλαξη και ανάδειξη της άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν το 2021. Οι δυο Προσκλήσεις έχουν στόχο να συμβάλλουν και να υποστηρίξουν την ανάπτυξη και προώθηση υψηλής ποιότητας δράσεων του νεότερου λαϊκού πολιτισμού.

Από την άλλη πλευρά και μέσω του νέου ΕΣΠΑ, αναμένονται προσκλήσεις που στόχο έχουν να δώσουν έμφαση στις ανάγκες της κοινωνίας μέσα από ένα σύγχρονο μοντέλο ανάπτυξης. Έτσι λοιπόν έχουν προβλεφθεί κονδύλια που αφορούν σε δράσεις και πρωτοβουλίες τόσο για τις επιχειρήσεις, για τους ανέργους, αλλά για τους νέους γενικότερα.

Επιπρόσθετα έχουν προβλεφθεί κονδύλια αντίστοιχα για την απασχόληση, την εκπαίδευση και την κοινωνική προστασία, για ίσες ευκαιρίες και πρόσβαση στην αγορά εργασίας, δράσεις για τον τουρισμό, την εστίαση και το περιβάλλον, μέσα από ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων που συμπεριλαμβάνουν όλες τις κοινωνικές ομάδες χωρίς αποκλεισμούς.
Όπως είναι σαφές το ΕΣΠΑ αποτέλεσε και αποτελεί ένα σύγχρονο παραγωγικό εργαλείο για ιδιώτες και επιχειρήσεις. Είναι αυτό που θα αναδείξει το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας μας, με κύριο στόχο τη γόνιμη ανάπτυξη και την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, μέσα από τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Ποια είναι η δική σας αγαπημένη ταινία και αν μπορούσατε να γυρίσετε εσείς μία ταινία για την Ελλάδα το 2021, ποιο θέμα θα επιλέγατε, ποιόν τίτλο θα δίνατε και ποιους θα θέλατε πρωταγωνιστές;

Να είστε βέβαιοι ότι θα επέλεγα νησί, και φυσικά θα πρωταγωνιστές νέους, καθώς πιστεύω πως οι νέοι μας σήμερα έχουν όνειρα, είναι αυτοί που καθημερινά μας κάνουν περήφανους ως κοινωνία και ως κράτος και φυσικά έχουμε πολλά γνωστά παραδείγματα. Όσο για την αγαπημένη ταινία θα με βρείτε αρκετά χρόνια πίσω καθώς είμαι λάτρης του Αλ Πατσίνο, του Ρόμπερτ Ντε Νίρο, και φυσικά της Μέριλ Στρίπ, οπότε ναι θα επιλέξω ως αγαπημένη ταινία, μια ταινία την οποία εκείνο τον καιρό είχα δει αμέτρητες φορές με τον πατέρα μου, το MAMMA MIA! Θυμάμαι όλα τα τραγούδια από έξω και φυσικά, δεν ντρέπομαι να το πω, με συγκινεί, όσες φορές και να την δω ακόμη, ίσως γιατί μου θυμίζει εκείνον…