Αδιαμφισβήτητα ζούμε σ’ έναν ανδροκρατούμενο κόσμο. Οι περισσότεροι πολιτικοί, οι περισσότεροι διευθυντές εταιρειών ή/και managers είναι άντρες. Και να μην αναφερθώ στο τι συμβαίνει εν έτη 2021 στις μουσουλμανικές χώρες

Από τη Δήμητρα Ζερβάκη, ΕΜΒΑ, PMP, TTΤ
Business Coach, Project Manager, Adult Trainer
www.dimitrazervaki.com  

Όμως τα πράγματα αρχίζουν και αλλάζουν έστω και αργά. Πρόσφατα στη χώρα μας είχαμε για πρώτη φορά γυναίκα πρωθυπουργό έστω και για λίγες μέρες κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που είπαν ότι αυτή η υπηρεσιακή κυβέρνηση ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματική (φυσικά δεν θα μπω στη διαδικασία να το αναλύσω αυτό απλά το χρησιμοποιώ σαν ένα trigger). Μήπως σ’ αυτό βοήθησε το ότι στην ηγεσία υπήρχε γυναίκα;

Για πολλά χρόνια συνεργαζόμουν με μία ερευνήτρια του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ (πρώην ΕΘΙΑΓΕ) η οποία μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να παράξει πολύ περισσότερο έργο από πολλούς άνδρες συναδέλφους της.

Καθημερινά συνεργάζομαι με περισσότερους άνδρες παρά με γυναίκες. Αυτό που παρατηρώ, χωρίς φυσικά να γενικεύω, είναι ότι οι άνδρες δεν είναι τόσο οργανωτικοί και δεν μπορούν να αποδώσουν όταν πρέπει να κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Είναι της λογικής «ένα πράγμα τη φορά».

Και για να μην θεωρηθώ ότι είμαι μία φεμινίστρια που θέλει πάση θυσία να μειώσει τους άνδρες υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα τα οποία αποδεικνύουν τα λεγόμενά μου και μάλιστα τα συνδέουν και με την αειφορία.

Οι άνδρες και οι γυναίκες λειτουργούν διαφορετικά

Έρευνα που διεξήγαγε το Pennsylvania University και δημοσιεύτηκε στα Proceeding of the National Academy of Science έδειξε ότι ο εγκέφαλος των γυναικών λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο σε σχέση με τον εγκέφαλο των ανδρών. Οι γυναίκες είναι πιο ικανές και πιο αποτελεσματικές στο multi-tasking, στο να διαχειρίζονται πολλά θέματα-αντικείμενα ταυτόχρονα, ενώ οι άνδρες είναι πιο καλοί στο να διαχειρίζονται ένα πολύπλοκο θέμα τη φορά. Επίσης η ίδια έρευνα απέδειξε ότι οι γυναίκες αντιδρούν καλύτερα όταν πρέπει να συναναστραφούν με πολύ κόσμο σε πολύβουα και πολυσύχναστα περιβάλλοντα.

Μία ομάδα ερευνητών από την Αγγλία το 2013 ασχολήθηκε με το ίδιο αντικείμενο και κατέληξε στο ίδιο συμπέρασμα όπως φαίνεται και στο επιστημονικό άρθρο τους με τίτλο «Are women better than men at multi-tasking?». Ότι δηλαδή οι γυναίκες είναι πολύ καλύτερες από τους άνδρες στο να υλοποιούν πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες μαζί, τουλάχιστον σε συγκεκριμένες περιπτώσεις. Οι γυναίκες μπορούν πολύ πιο εύκολα και γρήγορα να μεταπηδήσουν από μία δραστηριότητα σε μία άλλη ή/και ενώ ασχολούνται με κάτι συγκεκριμένο παράλληλα να διεκπεραιώνουν και άλλες δράσεις χωρίς να χάνουν την επικέντρωσή τους, ενώ οι άνδρες θέλουν πολύ περισσότερο χρόνο και είναι λιγότερο οργανωμένοι. Οι γυναίκες τα πάνε πολύ καλύτερα γιατί μπορούν πιο εύκολα να βάζουν προτεραιότητες, να οργανώνουν καλύτερα το χρόνο τους και να παραμένουν πιο ήρεμες όταν βρίσκονται κάτω από πιεστικές συνθήκες.

Η Karren Brady, μία αγγλίδα πολιτικός, συγγραφές και αρθρογράφος, η οποία συμμετέχει στη γνωστή εκπομπή του BBC «The Apprentice» διεξήγαγε μία έρευνα για λογαριασμό της εταιρείας DYMO η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι γυναίκες είναι πιο οργανωμένες, πιο ικανές να ανταπεξέρχονται στα deadlines και είναι πάντα στην ώρα τους στη δουλειά τους. Ενώ, ένας (1) στους δέκα (10) άνδρες έχει δεχθεί προειδοποίηση από το αφεντικό του σχετικά με θέματα που αφορούν την οργάνωση και παραπάνω από ένας (1) στους είκοσι (20) έχει χάσει προαγωγή εξαιτίας της κακής οργάνωσης.

Η Gallup τον Μάιο του 2015 ανακοίνωσε τα ευρήματα μιας έρευνας η οποία προσπάθησε να απαντήσει στο ερώτημα αν οι γυναίκες managers είναι καλύτερες από τους άνδρες managers. Το 41% των γυναικών που κατέχουν managerial θέσεις είναι πιο δεσμευμένες στη δουλειά τους σε σχέση με το 35% των ανδρών managers. Και αυτό φυσικά έχει ως αποτέλεσμα οι ομάδες εργασίας οι οποίες διοικούνται από γυναίκες να είναι πιο αποτελεσματικές και να έχουν υψηλές επιδόσεις γιατί οι εργαζόμενοι παρακινούνται από το παράδειγμα αυτών των γυναικών. Επιπλέον, οι γυναίκες managers αναγνωρίζουν πιο εύκολα τη δουλειά των συναδέλφων τους, τους παρακινούν να βελτιωθούν και λειτουργούν πιο εύκολα ως μέντορες.

Πώς σχετίζονται όλα αυτά με την αειφορία;

Ζούμε σε μία εποχή αβεβαιότητας, με πολλές αλλαγές να συμβαίνουν στο δευτερόλεπτο κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είμαστε αναγκασμένοι να αντιδρούμε άμεσα αλλά και αποτελεσματικά.

Αν δε αναφερθούμε στο θέμα «αειφορία» εκεί τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο μιας και πίσω από τη λέξη αειφορία κρύβονται πολλά, σύνθετα και πολύπλοκα προβλήματα που επιζητούν άμεση και υπεύθυνη λύση όπως αυτό της κλιματικής αλλαγής, της αύξησης του ρυθμού απώλειας της βιοποικιλότητας, της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.

Και για να λυθούν αυτά τα θέματα και να καταφέρουμε να κάνουμε τις ζωές μας, τα συστήματά μας και τον πλανήτη μας αληθινά αειφορικό απαιτούνται ικανότητες και δεξιότητες, εκτός από τις επιστημονικές γνώσεις, που σχετίζονται τόσο με την οργάνωση και διαχείριση όσο και με την «πολυμορφικότητα» αλλά και την άμεση και γρήγορη απόκριση. Και όπως αποδεικνύουν οι έρευνες, οι γυναίκες είναι ιδανικές στο να ανταποκριθούν σ’ αυτή την πρόκληση.

Σ’ όλα τα προαναφερόμενα ερευνητικά δεδομένα έρχονται να προστεθούν κι αυτά που αναφέρονται σε ένα άρθρο του Harvard Business Review τα οποία καταδεικνύουν ότι οι γυναίκες είναι αυτές που ελέγχουν περίπου 20 τρισεκατομμύρια δολάρια που αντιστοιχούν σε καταναλωτικές δαπάνες. Επίσης έκθεση της Morgan Stanley αναφέρει ότι οι γυναίκες ελέγχουν 11,2 τρισεκατομμύρια δολάρια που αντιστοιχούν σε επενδεδυμένα χρήματα σε μετοχές, ομόλογα και σε τραπεζικού λογαριασμούς.

Οι γυναίκες, όπως μας λέει και η Jackie VanderBrug, senior vice president and investment strategist στο US Trust, ενδιαφέρονται για το περιβαλλοντικό και κοινωνικό επενδυτικό αποτύπωμά τους περισσότερο από τους άνδρες. To 73% των γυναικών και των millennials νοιάζονται για την αειφορία και όσο οι γυναίκες θα αποκτούν περισσότερη δύναμη και χρήματα, αυτή η στροφή προς τις αειφορικές επενδύσεις θα αποτελεί πλέον τη νόρμα.

Το Haas School of Business of California University, Berkeley, μέσα από μία έρευνα που διεξήγαγε σε 1.500 εταιρείες βρήκε ότι οι εταιρείες οι οποίες έχουν περισσότερες γυναίκες σε ηγετικές θέσεις είναι πιο πιθανό να δραστηριοποιούνται με τρόπους που αντιμετωπίζουν ή μειώνουν τους περιβαλλοντικούς κινδύνους όπως επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αποφεύγοντας τη διατάραξη της βιοποικιλότητας και των οικοσυστημάτων ή μετρώντας τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα.

Αυτή η πραγματικότητα ενδυναμώνεται και από μία έκθεση της Barclay η οποία εκπονήθηκε σε συνεργασία με το Economist Intelligence Unit που αναφέρει ότι η ύπαρξη γυναικών σε managerial θέσεις αποτελεί δείκτη δέσμευσης μιας εταιρείας στην αειφορία.

Το μήνυμα

Ο συνδυασμός οργανωτικών και multi-tasking ικανοτήτων καθιστά τις γυναίκες πιο άμεσες, γρήγορες και αποτελεσματικές στην επιτυχημένη επίλυση σύνθετων περιβαλλοντικών, κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων. Κι αν σ’ αυτό προσθέσουμε ότι οι γυναίκες είναι πιο «πράσινες» από τους άνδρες όπως μας αποδεικνύουν πολλές μελέτες, τότε το μήνυμα δεν μπορεί να είναι άλλο παρά…

Βάλτε περισσότερες γυναίκες «μπροστά» και θα δείτε ότι ο κόσμος θα γίνει πιο αειφορικός!

Ο δρόμος προς την αειφορία είναι δύσκολος και σίγουρα απαιτεί αλλαγή πλεύσης από πολλές εταιρείες ανά τον κόσμο που αυτή τη στιγμή καταστρέφουν τον πλανήτη στο όνομα του κέρδους χωρίς να νοιάζονται για το μέλλον της ανθρωπότητας και της γης. Διεισδύοντας γυναίκες σ’ αυτές τις εταιρείες σε θέσεις που επηρεάζουν την πολιτική τους και τις αποφάσεις τους είναι σίγουρο ότι έτσι γίνονται κάποια πρώτα δυναμικά θετικά βήματα προς την αειφορία.

Αυτό είχε στο μυαλό της και η Amy-Willard Cross, ιδρύτρια της εταιρείας BUY UP Index που το μότο της είναι «Women Shopping Ethically», η οποία ανέπτυξε μία εφαρμογή μέσω της οποίας διάφορα brands και επιχειρήσεις κατατάσσονται με βάση τον αριθμό των γυναικών που βρίσκονται στο διοικητικό τους συμβούλιο και σε διάφορες υπαλληλικές θέσεις, αλλά και με βάση τον τρόπο που προωθούν τα προϊόντα τους στις γυναίκες και το κατά πόσο αναπτύσσουν δράσεις κοινωνικής εταιρικής ευθύνης.

Έτσι τώρα, περισσότερο από ποτέ, λόγω της υψηλής τεχνολογίας αλλά και των social media δίδεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να «ψηφίζουν» τι αγοράζουν και από ποιον και άρα να διαμορφώνουν και οι ίδιοι το σύστημα μέσα στο οποίο ζουν.

Σαφώς και πιστεύω στις diversified-πολυποίκιλες ομάδες και σε επίπεδο δεξιοτήτων και γνώσεων αλλά και σε επίπεδο φύλου. Η ποικιλότητα είναι αυτή που ωθεί την εξέλιξη γιατί πολύ απλά μόνο μέσα από την ποικιλότητα μπορεί να προκύψει η ενοποίηση.

Όμως δυστυχώς μέχρι τώρα η ποικιλότητα σε επίπεδο φύλου μέσα σε διάφορους φορείς και οργανισμούς ήταν πολύ μικρή. Οι άνδρες πάντα υπερίσχυαν (και ακόμα υπερισχύουν) και ίσως είναι και αυτός ένας από τους λόγους που η ανθρωπότητα έχει οδηγηθεί σε τόσο μεγάλα αδιέξοδα!

Επομένως…

Είναι στο χέρι όλων μας να προωθούμε τη μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών σε καίριες και μη θέσεις-γιατί όλες οι γυναίκες μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο από όποια θέση κι αν βρίσκονται-έτσι ώστε να ανοίξουμε έναν πιο «καθαρό» και πιο σύντομο δρόμο προς την αειφορία!