Πρέπει τα παιδιά να ζητούν συγγνώμη για τα λάθη τους και ποιες οι διαφορές της αυθόρμητης απολογίας από αυτής που γίνεται με δική μας προτροπή.

Της Αιμιλίας Αξιωτίδου

Η συγγνώμη είναι ένα σημαντικό μέρος της επιδιόρθωσης και της διατήρησης των σχέσεων.

Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους να μάθουν αυτές τις δεξιότητες της αναγνώρισης της εσφαλμένης συμπεριφοράς και της πράξης της ειλικρινούς συγγνώμης παρακινώντας τα παιδιά τους και κάνοντας ανοιχτές συζητήσεις.

Έχετε ζητήσει ποτέ από το παιδί σας να ζητήσει συγγνώμη για τη συμπεριφορά του;

Πόσοι από εσάς δεν έχετε αναρωτηθεί αν πρέπει να ζητήσετε από το παιδί σας να απολογηθεί για μια πράξη η συμπεριφορά του;

Και, αν δεν πρέπει να ζητάμε από τα παιδιά μας να ζητήσουν συγγνώμη, πώς ακριβώς μπορούμε να τα διδάξουμε να αναγνωρίζουν και να μαθαίνουν από τα λάθη τους;

Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζει κανείς πως έχει κάνει λάθος και να ζητά “συγγνώμη¨.

Η “συγνώμη” όμως δεν είναι μια απλή λέξη που την λέμε και μετά έχουμε ξεμπερδέψει. Είναι μια πράξη κατανόησης των επιπτώσεων που επέφερε η δράση μας η τα λόγια μας στον άλλον και συμπεριλαμβάνει την ειλικρινή μας μεταμέλεια για αυτό που κάναμε η είπαμε.

Η συγνώμη είναι σημαντική γιατί βοηθάει τα παιδιά να φτιάξου, να επιδιορθώσουν την σχέση με το άτομο που έχει επηρεάσει η συμπεριφορά τους και βοηθά επίσης και στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης όπως επίσης και στην αύξηση των θετικών συναισθημάτων.

Όταν ένα παιδί απολογηθεί για μια πράξη του, η οποία είχε επιπτώσεις σε ένα άλλο παιδί, συνήθως έχει πιο επιεική και θετική αντιμετώπιση από τους συνομηλίκους του.

Μπορεί βέβαια να αναρωτιέστε αν έχει διαφορά η αυθόρμητη συγγνώμη από εκείνη που γίνεται με προτροπή δική σας;

Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει και μεγάλη διαφορά.

Και οι δύο τύποι συγνώμης φαίνεται να επιδιορθώνουν τη σχέση. Τα μικρότερα παιδιά φαίνεται να εκτιμούν περισσότερο την αυθόρμητη συγνώμη. Επίσης το να ζητάμε από τα παιδιά μας να ζητήσουν συγγνώμη δε συνδέεται με αυξημένη επιθετικότητα η άγχος στα παιδιά.

Αυτό δε σημαίνει πως πρέπει να αναγκάζεται το παιδί σας να ζητήσει συγνώμη ή να το απειλήσετε πως θα το τιμωρήσετε εάν δεν το κάνει, γιατί μια τέτοια ελεγκτική και παρεμβατική συμπεριφορά από μέρους σας έχει αρνητικές επιπτώσεις στα παιδιά.

Μπορείτε όμως να υπενθυμίσετε με ήπιο τρόπο στο παιδί να ζητήσει συγγνώμη.

Η απλή λέξη της συγγνώμης έχει καλύτερα αποτελέσματα αν συνοδεύεται από την προσπάθεια να επανορθώσει κανείς με κάποιο τρόπο. Η πράξη αυτή είναι πιο αποτελεσματική από την απλή λέξη της συγγνώμης.

Το να προσπαθήσει το παιδί να επανορθώσει με την πράξη του, επιδιορθώνει και την σχέση του με το άλλο άτομο και κάνει το θύμα να αισθάνεται καλύτερα. Αν π.χ το παιδί σας έχει καταστρέψει το τετράδιο ενός άλλου παιδιού το να αποκαταστήσει το σκισμένο τετράδιο ή να βοηθήσει σε μια εργασία που κατέστρεψε, βοηθάει περισσότερο στην αποκατάσταση της σχέσης από την απλή λέξη της συγγνώμης.

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί να αναλάβει την ευθύνη μιας πράξης και να ζητήσει συγγνώμη;

● Πρώτα απ’ όλα περιμένετε να ηρεμήσετε όλοι. Δώστε στο παιδί την ευκαιρία να επιδιόρθωσει αυθόρμητα και να ζητήσει συγγνώμη.

● Εάν δεν το κάνει μπορείτε να ρωτήσετε τι μπορεί να κάνει για να βοηθήσει το άλλο άτομο να νιώσει καλύτερα.

● Μπορείτε να του δώσετε κάποιες ιδέες για το πως μπορεί να επανορθώσει και να ζητήσει συγγνώμη εκείνη τη στιγμή.

● Αφού έχει τελειώσει όλο το περιστατικό εξηγείστε του πόσο σημαντικό είναι να ζητάει ειλικρινά και με αποτελεσματικό τρόπο συγγνώμη και συζητήστε μαζί του το πόσο έχει σημασία να επιδιορθώνουμε και με ποιους τρόπους μπορούμε να το κάνουμε.

● Μπορείτε εσείς να είστε το πρότυπο, ζητώντας συγγνώμη από τα παιδιά σας και από τους άλλους γύρω σας όταν κάνετε κάποιο λάθος.

Η πράξη της συγγνώμης και όχι μόνο η λέξη είναι μια σημαντική δεξιότητα που πρέπει να μάθουν τα παιδιά προκειμένου να επιδιορθώνουν αποτελεσματικά τις σχέσεις τους.

Αντί όμως να επικεντρωνόμαστε μόνο στην συγγνώμη είναι σημαντικό να δείξουμε στα παιδιά μας την αξία της επιδιόρθωσης μέσα από τις πράξεις μας !

Αιμιλία Αξιωτίδου είναι Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια, Θεραπεύτρια Ζεύγους, Ομαδική και Ατομική Ψυχοθεραπεύτρια, Ψυχοπαιδαγωγός, Επιστημονικός Συνεργάτης ΑΠΘ, Ιατρική Σχολή, ΑΧΕΠΑ , Ιατρείο Παχυσαρκίας, Διακοπής Καπνίσματος

Τηλ. 6999521206
– Θεσσαλονίκη: Β. Ηρακλείου 25, (Λουλουδάδικα)
– Αθήνα: Αρχελάου 17, Παγκράτι (Β.Κωνσταντίνου μετρό Ευαγγελισμός).

https://www.facebook.com/Αιμιλία-Αξιωτίδου-1392827551044151/