Ένα ταλαντούχο άτομο, είναι ένα άτομο στο οποίο μπορεί να βασιστεί κανείς για να ολοκληρώσει μια συγκεκριμένη εργασία ή πρόκληση

της Ειρήνης Κόντρα

Ξεκινώντας με τον βασικό μύθο…

Πολύ συχνά πιστεύουμε πως το ταλέντο είναι κάτι σπάνιο και αφορά μερικά είδη «νοημοσύνης». Συνήθως το αντιστοιχούμε αποκλειστικά σε κορυφαίους ακαδημαϊκούς επιστήμονες, μουσικούς και ανθρώπους της τέχνης γενικότερα και μ αυτό τον τρόπο «αποκλείουμε» πρωτίστως από τον ίδιο μας τον εαυτό την ευκαιρία να αναζητήσουμε τα δικά μας τα ταλέντα. Επίσης το ταλέντο το αντιλαμβανόμαστε ως μία ιδιότητα που έχει κάποιος, είναι πάντα ορατή και δεν χρειάζεται να την εξασκήσουμε. Δηλαδή ένας μουσικός ή ένας ποδοσφαιριστής δεν «εξασκείται» εντατικά στον ταλέντο του, επειδή δε χρειάζεται, γιατί το έχει κατά βάση. Το θέμα είναι ότι η αντίληψή μας για την έννοια και τη φύση του ταλέντου είναι στρεβλή. Όλα όσα φαίνονται απρόσιτα θεωρούνται αυτόματα ως έξυπνα, αλλά αντίθετα, σύμφωνα με τον ψυχολόγο Χάουαρντ Γκάρντνερ, όλοι είναι «ευλογημένοι» με τουλάχιστον ένα ταλέντο.

Ο βασικός ορισμός του ταλέντου…

Ένα ταλαντούχο άτομο, είναι ένα άτομο στο οποίο μπορεί να βασιστεί κανείς για να ολοκληρώσει μια συγκεκριμένη εργασία ή πρόκληση. Μερικά παραδείγματα αυτού του ταλέντου μπορούν να θεωρηθούν ως η ικανότητα να επικοινωνείς καλά με άλλα μέλη της ομάδας ή να κλείνεις επικερδείς συμφωνίες. Κάθε άτομο έχει το δικό του σύνολο μοναδικών ικανοτήτων που συνθέτουν τις συνολικές του ικανότητες στην εργασία και στη ζωή. Το ταλέντο είναι «μία φυσική ικανότητα να κάνεις κάτι καλά» και είναι διαφορετική η έννοια από τη δεξιότητα, που χαρακτηρίζεται η δυνατότητα ενός ατόμου να επιτυγχάνει κάποιο συγκεκριμένο επιθυμητό αποτέλεσμα, με την ελάχιστη δυνατή προσπάθεια και χρόνο (αξιοποίηση και εφαρμογή γνώσεων για την εκπλήρωση εργασιών και την επίλυση προβλημάτων). Οι δεξιότητες, βασισμένες στην ανάπτυξη ικανοτήτων, δεν είναι έμφυτες στα άτομα, αλλά αποκτώνται/αναπτύσσονται με τη μάθηση μέσω του συνόλου της εκπαίδευσης και της πρακτικής εξάσκησης (training).

Οι κατηγορίες των ταλέντων αφορούν τις ικανότητές μας μας σε μουσικό- ρυθμικό, οπτικό-χωρικό, λεκτικό-γλωσσικό, λογικο-μαθηματικό, σωματικό-κιναισθητικό, διαπροσωπικό, ενδοπροσωπικό, νατουραλιστικό και υπαρξιακό ταλέντο. Πρακτικά, μερικά είδη ταλέντων αφορούν την ικανότητα στο λόγο, την κοινωνική διασύνδεση, την προώθηση ιδεών, την επιρροή, την κίνηση, τη μουσική, την επίλυση σύνθετων προβλημάτων κλπ..

Όπως γίνεται αντιληπτό από τις παραπάνω κατηγορίες ταλέντων μπορεί ένας άνθρωπος να διαθέτει περισσότερα από ένα ταλέντα και είναι πάντα μοναδικός.

Κορυφαία ταλέντα και εταιρική κουλτούρα: Το νέο μοντέλο διαχείρισης στις επιχειρήσεις.

Οι ηγέτες και οι οργανισμού, συχνά μιλούν για τη συνεχιζόμενη έλλειψη ταλέντων στους οργανισμούς και στις επιχειρήσεις, δηλαδή έλλειψη ατόμων με γνώσεις τεχνολογίας, άτομα με ηγετικές και διευθυντικές ιδιότητες, υπαλλήλους που επιδεικνύουν εξαιρετική δημιουργικότητα και καινοτομία, επίλυση προβλημάτων κ.λπ.

Αλλά το πραγματικό πρόβλημα δεν έχει να κάνει με την έλλειψη ταλέντων σε πολλές περιπτώσεις. Πολύ απλά, το πραγματικό πρόβλημα είναι διπλό και αφορά το αόρατο ταλέντο (κρυφό και μη ανακαλυφθέν) και την έλλειψη όχι μόνο ταλέντων, αλλά και την ανεπαρκή και αναποτελεσματική διοίκηση και το ακατάλληλο περιβάλλον ενός οργανισμού για να βοηθήσει τους ανθρώπους να ανακαλύψουν και να αναδείξουν τα ταλέντα τους.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν πολλά ταλαντούχα άτομα σε όλο τον κόσμο, αλλά λίγοι άνθρωποι να τα ανακαλύπτουν. Το ταλέντο είναι παντού γύρω μας. Απλά πρέπει να αναπτύξουμε έναν μηχανισμό για να το εντοπίσουμε.

Ο όρος κορυφαίο ταλέντο χρησιμοποιείται συχνά όταν συζητάμε πώς να αναπτύξουμε μια εταιρική κουλτούρα υψηλών επιδόσεων. Το κορυφαίο ταλέντο αναφέρεται σε εργαζόμενους που οδηγούνται στην επιτυχία και ξεπερνούν τις προσδοκίες. Ένα άτομο που είναι πρόθυμο να μάθει και δεν φοβάται την αποτυχία θα είναι καλύτερα προετοιμασμένο για να αποδώσει εξαιρετικά καλά στο ρόλο του.

Αυτή η φιλοσοφία περικλείει ακριβώς τη νοοτροπία που απαιτείται για ένα άτομο να αναπτύξει περαιτέρω ταλέντα και ικανότητες.

Αναλογιζόμενοι λοιπόν αυτόν τον ορισμό ταλέντων από την οπτική γωνία του ανθρώπινου δυναμικού, μια ομάδα που καθοδηγείται και δεσμεύεται καλά είναι πολύ πιο πιθανό να έχει καλή απόδοση. Οι υψηλές επιδόσεις, στην ουσία, διευκολύνουν ένα υψηλό επίπεδο παραγωγικότητας και μια πιο παραγωγική ομάδα που προφανώς «κάνει κάτι καλά». Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να πούμε ότι μια παραγωγική ομάδα είναι μια ταλαντούχα ομάδα.

Το ταλέντο διαφαίνεται από τα εξής 5 ποιοτικά χαρακτηριστικά:

1) Η αλήθεια

Το γνήσιο ταλέντο αποκαλύπτει την ειλικρίνεια και το αναμφισβήτητο. Ένας ζωγράφος, ένας μουσικός αλλά και ένα στέλεχος που κλείνει αποτελεσματικές συμφωνίες έχει ταλέντο που είναι «ορατό και αληθινό», δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.

2) Η αγάπη

Τα ταλαντούχα άτομα αγαπούν και υποδεικνύουν την αγάπη κάνοντας αυτό που αγαπούν, δηλαδή αυτό που παρέχει εγγενή ικανοποίηση, υπερηφάνεια και απόλαυση. Οι άνθρωποι που είναι πιο επιτυχημένοι – και σίγουρα όχι μόνο σε ό,τι αφορά την οικονομική και επαγγελματική επιτυχία αλλά επίσης, και ίσως το πιο σημαντικό, τα προσωπικά επιτεύγματα – αναμφίβολα αγαπούν αυτό που κάνουν και φαίνεται.

Απλώς ρωτήστε τους για τα επαγγέλματά τους και τα χόμπι τους τους. Θα σας πουν για αυτό που κάνουν, θα το εξηγήσουν με σχετικούς όρους και θα θέλουν, πραγματικά, να μοιραστούν τη χαρά τους μαζί σας.

3) Η επίγνωση

Ένα ταλαντούχο άτομο κατανοεί τι συμβαίνει στο σχετικό περιβάλλον και είναι συνειδητό και σε εγρήγορση για το τι, πως και πρέπει να ανταποκριθεί στην πραγματικότητα. Αλληλοεπιδρούν θετικά και ουσιαστικά με το περιβάλλον, τους εργοδότες, τους συναδέλφους, την οικογένεια, τους φίλους και τους κοινωνικούς γνωστούς τους.

Τα άτομα με επίγνωση και αυτογνωσία γνωρίζουν τον εαυτό τους και έχουν την ικανότητα να αναγνωρίζουν τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία τους με απόλυτη σαφήνεια. Σκέφτονται καθαρά γιατί δεν αφήνουν τους περισπασμούς να παρεμβαίνουν. Αυτή η σαφήνεια και το μακροπρόθεσμο όραμα τους επιτρέπουν να αναγνωρίζουν τα προβλήματα και στη συνέχεια να προσφέρουν γρήγορα καινοτόμες λύσεις.

4. Το νόημα της ζωής

Τα ταλαντούχα άτομα εργάζονται, αλληλοεπιδρούν, σκέφτονται, αφουγκράζονται το περιβάλλον τους, καθοδηγούμενα πάντοτε από έναν σκοπό. Αποτελούν «εμπνευσμένα» παραδείγματα οπουδήποτε και αν κινούνται, ξέρουν τι μπορούν να κάνουν και τι θέλουν να επιτύχουν — στη συνέχεια χρησιμοποιούν τα ταλέντα και τις δεξιότητές τους για να κάνουν ακριβώς αυτό, επηρεάζοντας θετικά το περιβάλλον τους.

5. «Πυξίδα» εξέλιξης και διαρκούς μάθησης

Τα ταλαντούχα άτομα, ακριβώς όπως αναφέρθηκε παραπάνω, έχουν αυτογνωσία, γι αυτό το λόγο γνωρίζουν προς ποια κατεύθυνση πρέπει να κινηθούν για να εξελιχθούν πάντα μέσω της εκπαίδευσης, της δια βίου μάθησης, αγκαλιάζοντας πάντα τη διαδικασία της αλλαγής που τη θεωρούν αναπόσπαστο κομμάτι της εξέλιξης τους. Η παλιά παροιμία, για τη σημασία του ταξιδιού, όχι του προορισμού, ισχύει για αυτούς τους ανθρώπους. Ακόμα και όταν φτάνουν, πάντα αναζητούν τον επόμενο προορισμό. Διαθέτουν εστίαση και δέσμευση στη μάθηση και σε έναν σκοπό, είτε προσωπικό, επαγγελματικό ή κοινωνικό. Επιθυμούν να βελτιώνουν, πάντα, όχι μόνο τον εαυτό τους αλλά και οποιονδήποτε με τον οποίο αλληλοεπιδρούν.

Η αναζήτηση του ταλέντου, δεν είναι προνόμιο κάποιων.. αλλά ευθύνη του καθενός…
Αναγνωρίζοντας αυτές τις πέντε ενδείξεις και γνωρίζοντας τι να αναζητήσουν, οι ηγέτες θα πρέπει να είναι πιο εύκολο να εντοπίσουν κρυμμένα και αόρατα ταλέντα. Η ανακάλυψη πολύτιμων εργαζομένων και η εμπλοκή τους στην αποστολή του οργανισμού θα βοηθήσει πολύ στην επίλυση της λεγόμενης έλλειψης ταλέντων.

Τα σημάδια του ταλέντου είναι εκεί για να τα δει κανείς. Το μόνο που χρειάζεται είναι η πρόθεση να εντοπίσεις τα ταλέντα στους ανθρώπους, αλλά και για τον καθένα να ερευνήσει ατομικά τα δικά του ταλέντα. Τα αληθινά ταλέντα, ευθυγραμμισμένα με την ηγεσία, μπορούν να οδηγήσουν τον οργανισμό προς τη μακροπρόθεσμη επιτυχία ταυτόχρονα με το άτομο να νιώθει πληρότητα και ευημερία προς τον ατομικό του σκοπό.

Ειρήνη Κόντρα (MBA)
Business / Career Coach, ICF/ EMCC
Mentor/Σύμβουλος Προσωπικής και Επαγγελματικής Ανάπτυξης
ikontra@yahoo.com