Η έκθεση «Η κλωστή ως συμβάν» μάς συστήνει τον κόσμο της κλωστοϋφαντουργίας.

Ποιες πληροφορίες αποθηκεύουν τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα; Ποιες ιστορίες μπορούν να πουν τα υφάσματα για την προέλευσή τους, τη σημασία τους, τη χρήση τους, το ιδιαίτερο υλικό τους και τις άυλες αξιώσεις τους; Κάτω από ποιες οικονομικές συνθήκες και κοινωνικές δομές αναπτύχθηκαν τα πρότυπα και οι επίσημες γλώσσες με την πάροδο του χρόνου; Πώς αλλάζουν όταν μεταφέρονται μεταξύ των πολιτισμών; Πώς μπορούν οι καλλιτέχνες να διευρύνουν την κατανόησή μας για τα υφάσματα; Ποιες ιδέες και πρακτικές οικειοποιούνται, μεταφέρουν, επινοούν ή αναβιώνουν;

Αυτά τα ερωτήματα διατρέχουν την έκθεση «Η κλωστή ως συμβάν» που θα παρουσιαστεί στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης) έως τις 21 Αυγούστου και αποτελεί τη νέα εκδοχή της αρχικής έκθεσης «The Event of a Thread». Η νέα αυτή εκδοχή, δίπλα σε έναν πυρήνα έργων 14 καλλιτεχνών, εμπλουτίζει τις αφηγήσεις που σχετίζονται με το κλωστοϋφαντουργικό σύμπαν μέσα από τα έργα εννέα επιπλέον καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η έκθεση είναι το αποτέλεσμα συνεργασίας του MOMus-ΠΚΤ με το ifa (Institut fűr Auslandsbeziehungen) και την υποστήριξη του Goethe-Institut Thessaloniki.

Στα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα, η παράδοση συναντά το παρόν, οι τέχνες συνα­ντούν τη χειροτεχνία, οι τοπικές μορφές γνώσης συναντούν παγκόσμιες πρακτικές. Τα υφάσματα αντικατοπτρίζουν τις μεταβαλλόμενες συνθήκες παραγωγής και το αόρατο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης στην υλική τους μορφή. Ταυτόχρονα, παρέχουν πληροφορίες για τις τοπικές μορφές έκφρασης, την εμπειρία και την κοινωνική πρακτική.

Το 1965 η καλλιτέχνης του Bauhaus Ani Albers περιέγραψε το «γεγονός του νήματος» ως κάτι πολύγραμμο, χωρίς αρχή και τέλος. Σήμερα, το όραμα της διαπλοκής ευαισθησιών και πρακτικών από όλο τον κόσμο για τη διαμόρφωση νέων μοτίβων που αναδεικνύουν την καλλιτεχνική έρευνα γύρω από τη μοναδική τέχνη που, περισσότερο από άλλες, ενώνει όλους τους πολιτισμούς, διατρέχει την έκθεση. Από το Bauhaus στη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, και από τη βιομηχανική στην πολιτισμική ιστορία, η έκθεση δίνει μια νέα διάσταση στην ιστορία του νήματος, προσεγγίζοντάς το ως συμβάν που λαμβάνει χώρα σε υλικό, πνευματικό, οπτικό και οικονομικό επίπεδο και μπορεί να σχηματίσει σύνθετες κατασκευές κάθε είδους.

Concept curators: Inka Gressel (ifa), Susanne Weiß (ifa)

Συνεπιμελητές έκθεσης Θεσσαλονίκης: Christian Oxenius, Θούλη Μισιρλόγλου & Δόμνα Γούναρη (MOMus-ΠΚΤ)

Kαλλιτέχνες: Nancy Atakan, Μαρία Βαρελά, Ulla von Brandenburg, The Callas, Ειρήνη Γκόνου, Φωτεινή Γουσέτη, Noa Eshkol, Andreas Exner, Uli Fischer, Zille Homma Hamid, Heide Hinrichs, Olaf Holzapfel, Christa Jeitner, Elisa van Joolen & Vincent Vulsma, Kalos&Klio, Eva Meyer & Eran Schaerf, Χριστίνα Μήτρεντσε, Karen Michelsen Castanon, Άγγελος Πλέσσας, Judith Raum και Franz Erhard Walther, Dardan Zhegrova