Οι ευκαιρίες γεννούν τις ιδέες που πραγματικά έχουν νόημα και έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν με θετικό τρόπο τις ζωές των ανθρώπων.

Της Δήμητρας Ζερβάκη

Πολλοί είναι οι άνθρωποι που μπερδεύουν την έννοια της ιδέας με αυτή της ευκαιρίας. Στον κόσμο του business, για να διαχωρίσουμε αυτές τις δύο έννοιες, λέμε ότι η επιχειρηματική ευκαιρία είναι μία τεσταρισμένη επιχειρηματική ιδέα. Ή αλλιώς, λέμε, ότι η επιχειρηματική ευκαιρία μπορεί να πουληθεί, ενώ μία επιχειρηματική ιδέα, πάρα πολύ δύσκολα (συνήθως ποτέ!)

Υπάρχει όμως και μία άλλη οπτική, η οποία φωτίζει τη διαφορά μεταξύ των δύο αυτών εννοιών.

Η ιδέα είναι μία σκέψη η οποία προσπαθεί να βρει κάποιο πρόβλημα για να το λύσει. Η ιδέα φαίνεται να έχει τη δυνατότητα να αλλάξει τα δεδομένα, όμως αυτό δεν είναι σίγουρο.

Η ευκαιρία είναι ένα πρόβλημα που επιζητά λύση.

Έτσι λοιπόν, όταν μιλάμε για επιχειρηματικές ευκαιρίες, ουσιαστικά μιλούμε για σοβαρά, υπαρκτά προβλήματα ενός συγκεκριμένου target group, για τα οποία έρχονται στη συνέχεια οι ιδέες μας για να δώσουν λύσεις, μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο.

Οι ευκαιρίες δηλαδή προηγούνται των ιδεών. Οι ευκαιρίες γεννούν τις ιδέες που πραγματικά έχουν νόημα και έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν με θετικό τρόπο τις ζωές των ανθρώπων.

Αν ακολουθούμε τη διαδρομή: Ευκαιρία → Ιδέα, τότε, το μισό τεστάρισμα έχει ήδη γίνει. Δεν πάμε στα τυφλά. Εξού τελικά και η έννοια της «επιχειρηματικής ευκαιρίας.»

Παραδείγματα ιδεών που προσπαθούν να βρουν προβλήματα ή να δημιουργήσουν προβλήματα προς επίλυση, ήταν τα Segway, τα δίτροχα σκούτερ ή το Google+. Και στις δύο περιπτώσεις δεν υπήρχε ευκαιρία, ένα πρόβλημα ενός συγκεκριμένου target group που επιζητούσε άμεση λύση. Αντίθετα, παραδείγματα ευκαιριών αποτελούν το ipad, το ebay, τα καρότσια των supermarket που αντικατέστησαν τα καλάθια.

Τα τρία (3) lessons-learned από προϊόντα/υπηρεσίες που ξεκίνησαν από ιδέες και όχι από ευκαιρίες και απέτυχαν είναι:

Δημιουργήστε προϊόντα/υπηρεσίες για τους συνανθρώπους σας και όχι για τον εαυτό σας.

Τεστάρετε πρώτα την αγορά για το αν το προϊόν/υπηρεσία που έχετε δημιουργήσει δίνει πραγματικά λύση.

Μην ακολουθείτε τον δρόμο της μιμητικής καινοτομίας.

Όπως…

Πρώτα βρίσκουμε το κατάλληλο έδαφος, μετά φυτρώνει ο σπόρος και στη συνέχεια, καλλιεργούμε το έδαφος για να αναπτυχθεί ένα εύρωστο φυτό.

Έτσι…

Πρώτα έρχεται η αίσθηση του τι είναι σημαντικό και σχετικό (ευκαιρία), μετά η σκέψη (ιδέα) και στη συνέχεια (για να μην μένουμε μόνο στα λόγια) η υλοποίηση.

Δήμητρα Ζερβάκη, ΕΜΒΑ, PMP, TTΤ

Business Coach, Project Manager, Adult Trainer

www.dimitrazervaki.com  

Mobile Phone: +30 6944 711712
Emaildimitra@dimitrazervaki.com
Websitehttp://dimitrazervaki.com/
Skype: dzervaki
twitter: @dzervaki
Linkedin: http://www.linkedin.com/in/zervaki
Facebook: https://www.facebook.com/demi.zervaki
Academia.edu: http://independent.academia.edu/DimitraZervaki